Persamaan Sukarno dan Tunku Abdul Rahman: Kedudukan Agama dalam Pemerintahan

  • Post category:Tokoh
Kongsikan Bersama

*Oleh: Birru Aidan:)

Selepas mencapai kemerdekaan, pemimpin tempatan di Asia Tenggara menghadapi cabaran membangunkan negara masing-masing. Malaysia dan Indonesia sinonim sebagai negara yang memiliki populasi ramai penduduk Muslim. Oleh yang demikian, kedudukan agama khususnya Islam dalam pemerintahan dianggap penting bagi masyarakat Muslim kedua-dua buah negara (terutama masyarakat tempatan yang menerima pengaruh asas pendidikan Islam dalam negara atau Timur Tengah).

Photo by: palingseru.com
Presiden Sukarno (Presiden Pertama Indonesia) dan Tunku Abdul Rahman (Perdana Menteri Pertama Malaysia) dilihat memiliki persamaan berhubung kedudukan agama dalam pemerintahan. Pengalaman kedua-dua mereka berhadapan dengan penjajahan, idea kebebasan dan pemodenan dari Barat mencorakkan pemikiran mereka berhubung kedudukan agama dalam pemerintahan. Bagi Sukarno, agama tidak boleh dicampur adukkan dalam urusan pemerintahan. Sukarno contohnya sebelum kemerdekaan Indonesia 1945 seringkali menjadikan Mustafa Kamal Attartuk sebagai contoh atau rujukan demi memperkuatkan hujahnya bahawa agama perlu dipisahkan dari pemerintahan negara. Ia berdasarkan kenyataan Sukarno iaitu “Saya akan membebaskan (memisahkan) Islam dari negara [pemerintahan] supaya Islam menjadi kuat. Saya akan membebaskan negara [pemerintahan] dari agama supaya negara menjadi kuat”. Pendirian Sukarno ini menyebabkan beliau dikritik tokoh nasionalis Indonesia lain seperti Mohammad Natsir atau persatuan politik bercorak Islam di Indonesia. Ini kerana Islam tidak dijadikan matlamat utama Sukarno dalam pemerintahan berbanding idea demokrasi Barat yang turut memiliki kelemahan.
Photo by: mooiness.com (ed)
Tunku Abdul Rahman juga memiliki pendirian sama seperti Sukarno. Latar belakang beliau sebagai golongan aristokrat Melayu mendorongnya memberi keutamaan kepada kestabilan kedudukan bangsa di Tanah Melayu. Acuan kepada hala tuju bangsa oleh beliau menjadi matlamat utama berbanding agama dalam negara yang baru merdeka. Pada perspektif Tunku Abdul Rahman, keputusan meletakkan Islam dalam politik atau sebagai dasar utama pemerintahan negara adalah sebagai satu visi yang radikal. Pendirian beliau ini berkait rapat dengan kepercayaannya bahawa Islam hanya melibatkan urusan keperibadian individu Muslim seperti aspek keimanan. Dalam erti kata lain, kedudukan Islam tidak dilihat sesuai oleh Tunku dalam polisi atau dasar utama pemerintahan negara. Contohnya, hudud (bentuk hukuman yang terkandung dalam al-Quran) dianggap Tunku sebagai satu hukuman tradisional yang kurang sesuai diaplikasi dalam zaman moden.

Kesan persamaan pendirian Sukarno dan Tunku Abdul Rahman dilabel oleh kebanyakan sarjana bahawa pemerintahan mereka cenderung kepada penerapan nilai sekular. Namun, faktor keputusan pendirian kedua-dua tokoh berkenaan juga tidak boleh diabaikan. Ini kerana keputusan mereka turut mengambil kira faktor populasi masyarakat berbilang kaum atau agama. Selain itu, reaksi sebahagian golongan Muslim konservatif yang cenderung membincangkan isu bidaah serta kurang terbuka menerima perkembangan pemodenan juga mendorong keputusan kedua-dua pemimpin tersebut mengasingkan agama daripada urusan pemerintahan negara.


Deliar Noer. 1988. “Contemporary Political of Islam”. Dlm. Islam in Southeast Asia. Hooker, M.B (ed). Leiden: E.J Brill. hlm 183-215.

Kahin, A.R. 2012. Islam, Nationalism and Democracy: A Political Biography of Mohammad Natsir. Singapore: NUS Press.

Means, G.P. 2009. Political Islam in Southeast Asia. Petaling Jaya: Strategic Information and Research Development Centre.


Kongsikan Bersama