Saat Sarekat Islam Hilang Pengaruh di Indonesia

  • Post category:Politik
Kongsikan Bersama

*Oleh: Birru Aidan:)

Dekad 1910-an merupakan tempoh kegemilangan bagi Sarekat Islam sebagai sebuah pertubuhan nasionalisme di Indonesia. Ini kerana ia memiliki hampir 2.5 juta ahli. Sebelum tahun 1914, Sarekat Islam dilihat memberi kelonggaran terhadap syarat keahliannya. Ketika itu, mana-mana ahli Sarekat Islam yang ingin menyertai parti nasionalis lain di Indonesia adalah dibenarkan. Keadaan ini berubah pada era 1920-an apabila ramai ahli radikal dalam Sarekat Islam bertindak meletak jawatan dan menubuhkan Parti Komunis Indonesia. Pada tahun 1921 misalnya, pemimpin Sarekat Islam bertindak menyingkirkan anggotanya yang terlibat sebagai ahli komunis seperti Semaun dan Alimin. Ini kerana pemimpin tertinggi Sarekat Islam dalam kalangan reformis dan tradisionalis lebih mementingkan matlamat kemajuan melalui gabungan pengetahuan Barat dan Islam, berbanding tumpuan perjuangan ahli komunis yang menentang kapitalis serta mempertahankan hak buruh.

Photo via: library.tanahimpian.web.id
Pada tahun 1927 pula, Sarekat Islam bertindak menyingkirkan anggotanya yang mempunyai kaitan dengan pertubuhan Muhammadiah, meskipun tahun 1926 kedua-duanya bekerjasama menentang kaum tua yang disokong oleh pemerintah Belanda. Kecenderungan Muhammadiah mengamalkan polisi bekerjasama dengan Belanda pada tahun 1927 demi memperoleh dana untuk pergerakan pertubuhan tersebut tidak disenangi pemimpin Sarekat Islam. Ia ekoran Sarekat Islam tegas dengan polisinya yang dikenali sebagai “Hijrah” pada era 1920-an iaitu dasar tidak bekerjasama dengan Belanda.
Photo via: muhammadiyah@twitter.com
Pada tahun 1930 Sarekat Islam semakin lemah selepas mengalami penjenamaan baharu kepada Partai Sarekat Islam Indonesia (PSII). Kematian pemimpin utamanya iaitu HOS Tjokroaminoto pada tahun 1933 menyebabkan kepimpinan Sarekat Islam tidak sependapat. Contohnya, pada tahun 1935, Haji Agus Salim menyarankan supaya polisi Hijrah yang diamalkan Sarekat Islam dipinda atau ditukar kepada polisi berkerjasama dengan Belanda. Namun, cadangan tersebut ditentang pemimpn Sarekat Islam lain seperti Abikusno meskipun menyedari saranan Agus Salim tersebut adalah demi membolehkan Sarekat Islam menyertai parti-parti nasionalis lain supaya pergerakannya lebih inklusif dalam nasionalisme Indonesia. Petentangan dalaman ini menyebabkan Haji Agus Salim disingkirkan dari Sarekat Islam dan beliau menubuhkan Badan Penyedar Sarekat Islam, manakala Abikusno meneruskan kepimpinan PSII. Jelasnya, isu kepimpinan yang menjurus kepada perbezaan polisi dalam Sarekat Islam menjadi penyebab pertubuhan tersebut tidak lagi menjadi sebuah parti nasionalisme yang inklusif di Indonesia pada tahun 1930-an berbanding dua dekad sebelumnya.


Kahin, A.R. 2012. Islam Nationalism and Democracy: A Political Biography of Mohammad Natsir. Singapore: NUS Press.

Arif Rahim. 2020. Sarekat Islam: Gerakan Islam Modernis atau Tradisional?. Jurnal Ilmiah Dikdaya. Vol 10 (1): hlm 119-125.


Kongsikan Bersama