Pensejarahan

  • Post category:Pendidikan
Kongsikan Bersama

*Oleh: Jacqueline Salomi:)

Secara umumnya sejarah merupakan pengkajian terhadap sesuatu peristiwa yang telah berlaku pada masa lalu. Penulisan sejarah mempunyai istilahnya sendiri iaitu pensejarahan dalam bahasa Melayu dan Historiografi dalam bahasa Inggeris. Pensejarahan atau historiografi merujuk kepada penulisan sejarah tentang peristiwa yang telah berlaku yang mana prosesnya itu melibatkan kejadian, sumber dan gambaran yang dilakukan oleh sejarawan bagi menghasilkan karya sejarah untuk makluman dan rujukan kepada masyarakat umum.

Photo by: blogs.bl.uk (ed)
Pensejarahan juga boleh didefinisikan sebagai satu catatan peristiwa yang mana peristiwa berkenaan mempunyai pertalian yang relatif. Menurut Muhd Yusof Ibrahim, terdapat lebih daripada 160 buah karya penulisan yang dikategorikan sebagai bentuk pensejarahan di Alam Melayu. Pensejarahan ini termasuklah karya-karya yang terkenal iaitu seperti Hikayat Raja-Raja Pasai (akhir abad ke-14 dan awal abad ke -15), Sejarah Melayu (abad ke-17), Bustan al-Salatin (abad ke-17), Salasilah Melayu dan Bugis, dan Tuhfat al-Nafis (abad ke-19).
Pensejarahan Barat telah dikaji dan ditulis oleh sejarawan Barat sejak abad kelima sebelum masihi (S.M) iaitu pada zaman Yunani dan Rom (zaman klasik). Sejarawan pertama yang dianggap mula menguasai bidang penulisan ini ialah Herodotus yang dilahirkan sekitar tahun 484-425 S.M di wilayah Halicarnassus, iaitu empat tahun selepas berlakunya Perang Salamis di wilayah tersebut. Perkembangan pensejarahan zaman klasik kemudiannya terus dipergiatkan oleh sejarawan-sejarawan Barat zaman moden yang menitikberatkan fakta sesuatu peristiwa. Justeru, disiplin bidang pensejarahan diperkukuhkan berikutan proses penulisan sejarah perlu menghadapi tahap-tahap dan aturannya sendiri seperti perbandingan atau penilaian terhadap sesuatu sumber.
Photo by: mistisfileshistoriansecret.com (ed)

Keadaan ini mendorong sebahagian sejarawan Barat seperti J.C Bottoms, R.O Winstedt dan Wilkinson cuba menolak karya pensejarahan Melayu sebagai karya yang mempunyai unsur sejarah. Bagi sejarawan Barat, penulisan bercorak sejarah moden yang mengandungi fakta-fakta sejarah haruslah daripada sumber yang terpilih, tafsiran yang tepat dan saintifik, bersifat humanistik dan rasional. Ketegasan terhadap disiplin ini memperkuatkan hujah golongan sejarawan Barat bahawa karya-karya pensejarahan tradisional Melayu tidak memenuhi tuntutan kaedah pensejarahan yang sebenarnya berikutan karya-karya tradisional ini banyak mengandungi unsur-unsur mitos, pentarikhan yang kabur, unsur tokok tambah dan bersifat berat sebelah atau bias.


Arba’iyah Mohd Noor. 2006. Ilmu Sejarah dan Pensejarahan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.

Lois Gottschalk. 1969. Understanding History: A Primer of Historical Method, Edisi kedua. New York: Alfred A.Knop.

Muhd Yusof Ibrahim. 1994. Pensejarahan Melayu 1800-1960. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.


Kongsikan Bersama