*Oleh: Ezafel Hakimi:)
Pemikiran masyarakat Melayu mengalami perubahan selepas kemunculan golongan intelektual yang mendapat pendidikan daripada Mekah dan Mesir. Kepulangan mereka ke Tanah Melayu membuka mata dan minda masyarakat Melayu dalam aspek pentadbiran politik. Keadaan di Mekah dan Mesir yang mengamalkan gaya politik yang tidak terikat dan bebas menjadikan golongan intelektual atau golongan yang dikenali sebagai Kaum Muda ini berani mengkritik pentadbiran yang dilaksanakan oleh British pada ketika itu. Golongan yang mendapat pendidikan daripada Timur Tengah menggunakan kemajuan sebagai idea utama untuk memperjuangkan pemikiran Melayu supaya lebih terbuka. Malah golongan ini mampu menerbitkan Seruan Azhar (1926-1928) yang menyingkap tentang kisah politik di Tanah Melayu ekoran daripada perbezaan pemikiran politik di Timur Tengah.
Kaum Muda ini juga telah menubuhkan beberapa madrasah untuk menyebarkan idea dengan lebih sistematik kepada masyarakat dan menggesa untuk mewujudkan sistem pendidikan agama yang lebih liberal dengan memasukkan Bahasa Inggeris dan mata pelajaran moden disamping Bahasa Arab bagi membuka pemikiran masyarakat Melayu. Namun begitu, idea mereka mendapat tentangan daripada Kaum Tua yang terdiri daripada Ulama dan pegawai agama yang berpegang kuat kepada adat dan agama Islam. Kaum Tua telah menerbitkan akhbar Suara Benar dan Lidah Benar bagi menentang idea Kaum Muda dan ini membawa kepada pertelingkahan kecil. Hal ini menyebabkan gerakan yang dibawa oleh golongan Kaum Muda ini hanya berkembang di Negeri-Negeri Selat kerana tiada Sultan yang berkuasa di negeri tersebut. Sebaliknya, undang-undang di Negeri-Negeri Melayu lain telah menghalang kegiatan dakwah daripada Kaum Muda kerana sebarang risalah atau buku -buku daripada Kaum Muda tidak akan diedarkan tanpa kebenaran Sultan yang mana ketika itu kekuasaan Sultan sebenarnya masih dikuasai oleh pihak British.
Wiiliam. R. Roff. 1967. The Origins of Malay Nationalism. Kuala Lumpur: University of Malaya Press.
Hafiz Zakariya. 2005. Islamic Reform in Malaya: The Contribution of Shaykh Tahir Jalaluddin. Intellectual Discourse. 13(1): 49-72.