*Oleh: Zamarul Hashim:)
Malique pernah mencetuskan fenomena dengan kemunculan pertamanya bersama Joe Flizzow dalam kumpulan Hip Hop mereka yang dikenali Too Phat sekitar tahun 1998-1999. Too Phat dianggap sebagai kumpulan artis pertama Malaysia yang menggabungkan elemen Hip Hop dengan elemen muzik tradisional Melayu. Contoh gabungan elemen tersebut boleh kita lihat dalam muzik lagu mereka berjudul Anak Ayam dan Ala Canggung. Antara album Malique dan Joe Flizzow dalam Too Phat peringkat awal ialah Whutthadilly (1999), Plan B (2001) dan 360 (2002). Namun, tahun 2007 adalah tahun terakhir Malique melakukan persembahan dengan kumpulannya iaitu Too Phat dan seterusnya bergerak sebagai artis solo, komposer dan penerbit lagu yang berunsurkan rap.
Meskipun beliau dilihat oleh peminatnya mengambil pendekatan “masuk gua, tidak keluar public” terdapat beberapa nilai atau ibrah yang boleh kita ambil daripada pendekatan dan perjuangan Malique dalam dunia hiburan, khususnya selepas tahun 2007. Pertama, pendekatan beliau memperlihatkan seruannya kepada masyarakat bahawa kehidupan bukan berteraskan hedonisme semata-mata, sebaliknya tujuan hidup sebenar adalah untuk memberi semangat, galakan meneruskan kehidupan kepada masyarakat, kerana akhirnya masing-masing akan menghadap pencipta. Kedua, beliau membuktikan bahasa Melayu adalah bahasa yang indah apabila dimartabatkan dalam seni rap berbanding penglibatan awalnya dalam seni huiburan. Ketiga, beliau membuktikan tanpa pemaparan fizikal (visual appearance) di khalayak awam, seseorang anak seni masih disanjungi peminat lanjutan manfaat bait-bait indah yang mereka terima khususnya menerusi media atau platform digital.
Rujukan latar belakang Malique:
– www.maliqueibrahim.com
– Melissa Urusla Dawn Goldsmith & Anthony J. Fonseca (eds). 2019. Hip Hop Around The World: An Encyclopedia. Californea: Greenwood.