Aliran Reaksioner

  • Post category:Politik
Kongsikan Bersama

*Oleh: Ezafel Hakimi:)

Dalam ilmu politik, reaksioner boleh didefinisikan sebagai individu yang memiliki pandangan politik mendukung pengembalian status quo ante. Status quo ante merupakan pemikiran dan keadaan masyarakat sebelum berlakunya revolusi dan peperangan. Ia sering dianggap sebagai satu aliran dan pemikiran yang kolot. Aliran reaksioner sinonim sebagai satu aliran atau fahaman bersifat menentang pembaharuan dan kemajuan dalam sesuatu perkara yang berlawanan dengan tindakan revolusi.

Photo via: dankobolt.com
Individu atau masyarakat yang mendukung aliran reaksioner membuat penilaian bahawa negara yang mencapai keamanan ekonomi, keadilan, penghormatan kepada pemerintah, pemilikan individu yang bertentangan dengan status quo ante adalah tidak sah. Konsep ini juga selaras dengan perkembangan sains politik yang mendefinsikan reaksioner sebagai individu atau entiti yang menyokong kembali keadaan politik masyarakat sebelumnya. Ini kerana golongan reaksioner mempercayai keadaan asal politik dalam sesebuah masyarakat tidak memiliki unsur negatif atau tidak bertentangan dengan status quo yang dimiliki masyarakat tersebut.
Aliran reaksioner lazimnya dikesan pada haluan kanan dalam sesebuah spektrum politik. Ideologi yang dibawa oleh aliran ini lebih bersifat radikal dalam konteks ekstrimisme politik demi mewujudkan semula status quo ante tersebut. Golongan yang beraliran reaksioner menonjolkan beberapa ciri kelakuan atau tindakan seperti tidak dapat mengawal kehidupan sendiri dan meyakini setiap masalah yang dihadapi daripada tindakan sendiri adalah berpunca daripada kesalahan orang lain.
Photo via: kdfrases.com
Selepas revolusi Perancis yang berlaku pada tahun 1789, negara tersebut terus dilanda pertengkaran antara revolusioner sayap kiri dan legitimis sayap kanan. Keadaan ini mendorong kemunculan ahli falsafah yang mencetuskan jalan penyelesaian menangani pertengkaran masyarakat Perancis ketika itu iaitu Louis de Bonald. Louis de Bonald merupakan seorang ahli falsafah dan tokoh reaksioner bersayap kanan yang tidak mahukan revolusi diteruskan. Antara pendirian Bonald yang menonjolkan kencenderungannya menentang revolusi serta ingin mengekalkan pemerintahan monarki atau status quo ialah; beliau menyatakan bahawa monarki menganggap manusia saling menjalinkan hubungannya dengan masyarakat. Tetapi menurut beliau sebuah republik menganggap manusia bebas dari hubungannya dengan masyarakat.
Photo via: medievalists.net

Oleh itu, ahli falsafah Perancis berkerjasama untuk memulihkan dan membaik pulih semula gereja Katolik untuk menghentikan pertelingkahan antara sayap kanan dan sayap kiri. Bonald juga telah menerbitkan satu teks kontroversi berteraskan anti-semitik pada zaman Revolusi Perancis iaitu Sur les Juifs. Dalam teks tersebut beliau mengutuk secara lantang ahli falsafah yang membenarkan pembebasan penduduk Yahudi semasa Revolusi. Bonald mempertikaikan kewarganegaraan yang diperoleh penduduk Yahudi di Perancis ekoran berpendirian keadaan tersebut mengguguat status yang dimiliki masyarakat tradsional atau warga sedia ada di Perancis. Maka, jelaslah bahawa Bonald merupakan seorang tokoh falsafah yang mempertahankan aliran reaksioner.


H Rene Albrecht Carrie. 1962. Europe Since 1815. New York: Harper and Row Publishers.

Jonathan Richard Hill. 2005. The Revolutions of 1848 in Germany, Italy, and France. Ypsilanti: Eastern Michigan University.


Kongsikan Bersama